سبد خرید من

پشتیبانی:09146404119     فروش:09101887678

بیماری مقاربتی چیست؟ انواع آن و روش های انتقال و درمان

بیماری های مقاربتی یا بیماری های جنسی (STD) گروهی از بیماری ها هستند که به وسیله رابطه جنسی (سکس) قابل انتقال هستند. و این دسته از بیماری ها قادرند تا به سرعت منتقل گردند و سبب ایجاد مشکلات فراوانی برای اشخاص مبتلا به وجود آورند. بر اساس پژوهش های انجام شده بیماری های مقاربتی در سطح بین المللی در حالت صعودی می‌باشند و تعداد افراد مبتلا به این دسته از بیماری‌ها در حال افزایش است.

بیمار ی‌های مقاربتی با در نظر نگرفتن انواع گرایشات جنسی و رعایت بهداشت شخصی می‌تواند هر شخصی را درگیر خود کند، امکان مبتلا شدن اشخاص باکره (Virgin) نیز به بیماری های جنسی وجود دارد. البته روش انتقال بیماری های جنسی یا مقاربتی فقط به برقراری رابطه جنسی (رابطه واژینال،رابطه مقعدی،رابطه دهانی) محدود نمیشود و میتواند با توجه به نوع بیماری جنسی، ویروس از راه استفاده اشتراکی از سوزن یا در دوران شیردهی یا بارداری انتقال یابد.

نشانه های بیماری ها ی مقاربتی در آقایان

آقایان به میزان کمتری از خانم ها به انواع بیماری های مقاربتی (STD) مبتلا میگردند و هنگامی که به این نوع از بیماری ها دچار شوند با درصد پایین تری نشانه های بیماری های جنسی را از خود بروز میدهند.

از علامت های رایج میان مردان میتوان به علائم زیر اشاره کرد:

  1. احساس درد و آزردگی در زمان برقراری رابطه جنسی و ادرار کردن
  2. بروز زخم ها،تورم یا مشکلات پوستی در نزدیکی آلت جنسی مردان، بیضه ها، مقعد، باسن، ران و یا دهان
  3. بروز ترشحات غیر معمولی یا خونریزی از آلت جنسی
  4. بیضه های دردآور و یا تورم یافته

نشانه های بیماری های مقاربتی در خانم ها

خانم ها به میزان بیشتری از آقایان به انواع بیماری های جنسی مبتلا میشوند. از اساسی ترین علت های این رخداد کوتاهی پرینه و نزدیکی واژن ، مجرای ادراری و مقعد به همدیگر است. همچنین به طور معمول زنان رابطه جنسی محافظت نشده دارند و این کار باعث به وجود آمدن تغییر در فلور طبیعی واژن میگردد. به همین دلیل امکان ابتلا به بیماری های جنسی به طرز فوق العاده ای بیشتر میشود.

هر کدام از بیماری های جنسی نشانه های مخصوص به خود را دارندو اما بیشترین میزان علائم دیده شده در بیماری های مقاربتی زنان عبارت هستند از :

  1. احساس درد و آزردگی در زمان برقراری رابطه جنسی و ادرار کردن
  2. بروز زخم، تورم و یا مشکلات پوستی در نزدیکی واژن،مقعد، باسن، ران و دهان
  3. بروز ترشحات غیر معمولی و یا خونریزی از واژن
  4. خارش و یا سوزش بسیار در داخل و یا نزدیکی واژن

 

 

انواع بیماری های مقاربتی

  1. سوزاک
  2. سیفلیس
  3. تبخال تناسلی
  4. هپاتیتB
  5. زگیل تناسلی(HPV)
  6. ایدز
  7. تریکومونیازیس
  8. شپش عانه
  9. کلامیدیا
  10. گال

بیماری های جنسی به وسیله روش انتقال آن یعنی توصیف میشود. اما این گروه از بیماری ها را میتوان بر مبنا عوامل گوناگون به دسته های بیماری قسمت کرد.

به عنوان مثال میشود از علت های بیماری زا حرف زد و دسته های مختلف بیماری های مقاربتی باکتریایی، قارچی و یا ویروسی را اسم برد و یا روش منتقل شدن بیماری را معیار قرار داد. چرا که بعضی از بیما یهای جنسی از راه خون و مایعات مانند مایع منی انتقال میشوند و بعضی دیگر از بیماری ها از طریق پوست منتقل میگردند پس علائم نمایان شدن بیماری نیز با توجه به نوع آن گوناگون است.

در ادامه به بررسی بیماری های رایج جنسی می پردازیم:

  • سوزاک

علت پیدایش بیماری سوزاک، باکتریایی میباشد. عفونت سوزاک قادر است تا بعلاوه دستگاه تناسلی و مقعد، چشم و دهان را نیز آلوده نماید. نشانه های سوزاک معمولا در ده روز ابتدایی بروز می یابد اما در برخی موارد نیز امکان دارد بیماری به طور پنهان تا چند ماه در بدن وجود داشته باشد و نشانه ای از خود نمایان نکند.

از علائم معمول سوزاک میتوان به نشانه های زیر اشاره کرد:

  1. ترشحات سفید و زرد و یا سبز رنگ و غلیظ مانند از آلت جنسی مردان و یا واژن
  2. بروز خونریزی از آلت جنسی مردان و یا واژن
  3. خارش در نزدیکی ناحیه تناسلی
  4. تورم بیضه ها در مردان
  5. به هم ریختن نظم در طول پریود و یا خونریزی بسیار زیاد در خانم ها

اگر فرد مبتلا به سوزاک در پی درمان نرود میتواند به موارد زیر سبب شود :

  1. عفونت در مجرای ادراری، غده پروستات، و یا بیضه ها
  2. بیماری التهابی لگن
  3. ناباروری

احتمال سرایت سوزاک از مادر به نوزاد در زمان زایمان وجود دارد. اتفاق افتادن این رخداد قادر است تا سبب مشکلات مهمی در سلامت جسمی کودک شود. به همین علت است که پزشکان خانم های باردار را ترغیب می‌نمایند تا برای تشخیص بیماری های جنسی تحت بررسی و درمان قرار بگیرند. سوزاک به طور معمول با مصرف داروهای آنتی بیوتیک قابل درمان می‌باشد.

  • سیفلیس

یکی دیگر از بیماری هایی که در اثر عوامل باکتریایی همانند سوزاک ایجاد میشود، سیفلیس است. که این بیماری میتواند دستگاه تناسلی فرد به علاوه مخاط دهان و قلب و یا ریه را نیز آلوده کند و درگیر بیماری نماید. نشانه های سیفلیس طوری است که در سه سطح و از یک زخم کوچک آغاز میگردد و به مرور زمان بیماری پیشرفت میکند.

از نشانه های عفونت سیفلیس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. احساس خستگی در بدن
  2. مشکلات پوستی مثل قرمزی روی دست و پا
  3. خارش در محل مشکلات پوستی
  4. تب
  5. برآمدگی غدد لنفاوی
  6. سردرد
  7. احساس درد در مفصل ها
  8. ریزش مو

اگر بیماری سیفلیس درمان نشود در سطح آخر قادر است تا موارد زیر را به دنبال ذاشته باشد:

  1. از دست دادن بینایی
  2. از بین رفتن شنوایی
  3. زوال حافظه
  4. بروز مشکلات روحی و روانی
  5. عفونت در مغز یا نخاع

در سطحی از بیماری سیفلیس که عصب های بدن درگیر میشوند به آن سطح نورو‌‌‌‌سیفلیس میگویند که همراه با سردرد، اختلال در حرکت و تغییر رفتار در بیمار پدیدار میشود.

اگر در صورتی که بیماری سیفلیس در ابتدا تشخیص داده شود، میتوان آن را با دارو های آنتی بیوتیک درمان کرد. اما با این وجود این بیماری در نوزادان میتواند منجر به مرگ شود. پس تمام زنان باردار باید به دلیل تشخیص زود هنگام سیفلیس باید به غربالگری اهمیت بدهند.

آزمایش ایدز

  • تبخال تناسلی

تبخال دستگاه تناسلی (Herpes Simples Virus) یا به اختصار HSV نوعی بیماری مقاربتی است. دو سویه اساسی عامل این بیماری HSV-1 و HSV-2 هستند که هر دو از راه جنسی ممکن است منتقل شوند. این بیماری جنسی بسیار رایج است. بر اساس ارزیابی سازمان CDC، از هر 6 نفر بیشتر از 1 نفر از اشخاص دارای سنین 14 تا 49 سال در ایالات متحده آمریکا به تبخال دچار هستند.

HSV-1 در مرحله اول سبب پدیدار شدن تبخال دهانی که باعث زخم های سرماخوردگی است، میگردد. با این وجود HSV-1 میتواند در مدت رابطه جنسی دهانی از دهان یک فرد به به ناحیه تناسلی فرد دیگر منتقل شود. با وقوع این اتفاق HSV-1 قادر است تا تبخال دستگاه تناسلی را به دنیال داشته باشد.

HSV-2 در مرحله اول سبب تبخال دستگاه تناسلی میگردد.

رایج ترین نشانه تبخال، زخم های متورم است. در صورت ابتلا به HSV این زخم ها در داخل یا نزدیکی دستگاه تناسلی به وجود می آید. در تبخال دهانی نیز در درون دهان یا نزدیکی آن پدیدار میشوند.

اگر یک خانم باردار به تبخال تناسلی مبتلا باشد میتواند آن را به جنین و یا در زمان زایمان به نوزاد منتقل نماید. تبخال تناسلی برای نوزادان بسیار بحرانی است و میتواند سبب مرگ نوزاد شود. به همین دلیل خانم های باردار از وضعیت HSV خود مطلع شوند.

تا به امروز درمان قطعی برای تبخال پیدا نشده است اما می‌توان با استفاده از برخی از داروها به کنترل  سرایت و کم کردن میزان درد زخم تبخال کمک کرد.

در صورتی که بیماری HSV  تحت درمان قرار نگیرد و بیماری پیشرفت بسیاری کند علائم زیر بروز پیدا می‌کنند

  1.   تاول و زخم در دستگاه تناسلی
  2.  احساس درد و سوزش زمان ادرار کردن
  3.  برآمدگی غدد لنفاوی
  4.  ایجاد درد و خارش در دستگاه تناسلی و کشاله ران و باسن
  5.  احساس درد در ناحیه تناسلی  در زمان تماس با لباس یا تماس فیزیکی

 فرد مبتلا به تبخال تناسلی می‌تواند با تحت درمان قرار گرفتن برداشتن گام‌های ایمن در حفظ سلامت جنسی  به خود در داشتن یک زندگی سالم کمک نماید و دیگران را نیز در مقابل ویروس محافظت کند.

  • هپاتیت B

ویروس هپاتیت B  سبب عفونت طولانی مدت و آسیب به کبد می‌شود. بعد از مبتلا شدن به هپاتیت B ویروس توانایی باقی ماندن در خون، مایع منی و سایر مایعات بدن را دارد. از علت‌های اساسی انتقال ویروس هپاتیتB می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1.  از راه رابطه جنسی 
  2.  به وسیله ابزار غیر استریل برای تزریق
  3. سوراخ شدن پوست به وسیله یک جسم تیز آلوده به ویروس
  4.  خون
  5.  استفاده از مسواک و تیغ آلوده به ویروس

 نشانه‌های بیماری هپاتیتB شامل موارد زیر می‌شود:

  1.  حالت تهوع
  2.  شکم درد
  3.  ادرار تیره رنگ
  4. خستگی بدن
  5.  زردی پوست یا چشم

 در صورتی که بیماری پیشرفت نماید، سبب سیروز کبدی و سرطان کبد در فرد می‌شود.  ویروس هپاتیت B در طول بارداری یا زایمان می‌تواند به جنین یا نوزاد انتقال یابد، اما توجه کنید که در طول شیردهی اگر نوک پستان‌ها دچار ترک شدگی نشده باشد، احتمال انتقال ویروس از راه شیردهی خیلی اندک است.  البته خوشبختانه واکسن برای هپاتیت تولید شده است و در دسترس عموم می‌باشد. اشخاصی که در خطر مبتلا شدن به هپاتیتB, A هستند می‌توانند واکسن هپاتیت را تزریق کنند.

زگیل تناسلی
زگیل تناسلی
  • زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به دسته‌ای از ویروس‌ها می‌گویند که بر روی پوست یا غشای مخاطی مثل گلو، دهان، دهانه رحم و مقعد اثر گذار است. ویروس HPV انواع گوناگون است و برخی از ویروس‌ها در مقایسه با دیگر ویروس‌ها خطر بالاتری را دارند.ویروس زگیل تناسلی توانایی انتقال از روش تماس نزدیک پوست به پوست از یک فرد به فرد دیگر را دارا است.همچنین رابطه جنسی (رابطه واژینال رابطه مقعدی رابطه دهانی ) نیز راه انتقال این ویروس می‌باشد.

زگیل تناسلی تا حد زیادی رایج است، به حدی که حدود ۸۰ میلیون فرد در ایالات متحده آمریکا به زگیل تناسلی دچار هستند. هر شخصی که از لحاظ جنسی فعال است در بازه‌ای از زندگی خود خطر ابتلا به ویروس HPV را دارد. اما می‌تواند جهت پیشگیری از زگیل تناسلی از واکسن استفاده کند. ویروس زگیل تناسلی می‌تواند از طریق مادر در دوران بارداری،  زایمان و شیردهی به نوزاد منتقل شود.

اشخاص بسیاری از مبتلایان به ویروس پاپیلومای انسانی هیچ نشانه‌ای از بیماری را تجربه نمی‌کنند ، ولی در برخی از اشخاص این ویروس سبب پدیدار شدن علامت‌هایی همچون زگیل‌های گوشتی یا صورتی رنگ که  برآمده یا صاف یا مشابه گل کلم می‌باشند، شود.

دچار شدن به برخی از سویه‌های ویروس  HPV علاوه بر سرطان دهانه رحم و سرطان گلو، احتمال ابتلا به بیماری‌های  زیر را نیز افزایش می‌دهد: 

  1. سرطان دهان
  2.  سرطان واژن
  3.  سرطان آلت جنسی در مردان
  4.  سرطان رکتوم

بسیاری از سویه‌های HPV سبب ایجاد سرطان نمی‌شود ،اما با این وجود بعضی از سویه‌های عفونت HPV سبب سرطان می‌گردد.بر مبنای اعلام موسسه ملی سرطان، اکثر موارد سرطان در کشور آمریکا به علت HPV16 -HPV18 می‌باشد. این دو گروه از عفونت HPV عامل ۷۰ درصد از تمامی موارد سرطان دهانه رحم است.

متخصصان برای حفاظت و مراقبت در مقابل بعضی از سویه‌های حاد از جمله HPV16-HPV18 واکسنی را تولید کرده‌اند. اما با این وجود درمانی برای عفونت زگیل تناسلی یافت نشده است. ولی با این حال این بیماری در اکثر موارد به صورت خود به خودی نابود می‌شود.

از طریق روش‌های زیر می‌توان عفونت زگیل تناسلی(HPV) را تشخیص داد:

  1. معاینه ضایعات پوستی روی آلت جنسی آقایان
  2.  نمونه گرفتن از پوست آلت جنسی ، مجاری ادراری ، ترشحات و مایع منی
  3.  استفاده کردن از پاپ اسمیر و آزمایش HPV در خانم‌ها
  • ایدز(HIV)

ویروس HIV نوعی ویروس می‌باشد که هدف آن تضعیف سیستم ایمنی بدن است، به همین دلیل به سیستم ایمنی بدن فرد حمله می‌کند. این ویروس می‌تواند از راه رابطه جنسی ، خون و تجهیزات آلوده به خون مانند سوزن و در دوران بارداری ، زایمان و شیردهی منتقل شود. در صورتی که فرد با ویروس HIV درگیر شود، در خطر مبتلا شدن به انواع باکتریها و برخی سرطان‌ها قرار می‌گیرد.اگر فرد مبتلا به ویروس HIV تحت درمان نباشد و ویروس وارد مرحله سوم بیماری شود به ایدز تبدیل می‌گردد. البته امروزه با درمان‌هایی که ابداع گردیده تعداد زیادی از اشخاص مبتلا به ویروس HIV هیچگاه به ایدز دچار نمی‌شوند.

نشانه‌های ابتلا به ویروس HIV در مراحل ابتدایی یا حاد بسیار مشابه آنفولانزا یا سرماخوردگی شدید است. از علامت های رایج ویروس HIV می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تب
  2. لرزش بدن
  3.  احساس درد
  4.  برآمدگی غدد لنفاوی
  5.  گلودرد
  6.  سردرد
  7.  مشکلات پوستی
  8.  حالت تهوع 

البته نشانه‌های نام برده شده در طول یک ماه تا ۴۵ روز اول ظاهر می‌شود و بعد از آن شخص امکان دارد بدون دارا بودن نشانه های شاخص و مهم تا مدت‌های طولانی ناقل ویروس HIV باشد. تاکنون درمان قطعی برای ایدز نیافتند اما شخص مبتلا می‌تواند با تشخیص سریع خود را تحت درمان‌های موثر قرار دهد و با مصرف داروهای بخصوص مدت زمان بیشتری را زندگی کند و سلامت بدن خود را بالاتر ببرد.

طبق توصیه سازمان CDC تمامی اشخاصی که بین ۱۳ تا ۶۴ سال سن دارند، باید دست کم یک بار آزمایش ایدز انجام بدهند.

با روش‌های زیر می‌توان تا حد بسیار زیادی از انتقال ویروس HIV جلوگیری کرد:

  1.  در زمان رابطه جنسی واژینال یا مقعدی از کاندوم استفاده کرد.
  2. از استفاده اشتراکی از سوزن پرهیز کرد.
  3.  در مراکز بهداشتی و درمانی در زمان استفاده از ابزار تیز و برنده از دستکش و ضد عفونی استفاده کرد.
کیت تست ایدز
کیت تست ایدز
  • کلامیدیا

علت بیماری مقاربتی کلامیدیا باکتری ای  به نام تراکوماتیس (Chlamydia Trachomatis)می‌باشد طبق اعلام سازمان CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها) کلامیدیا یکی از رایج‌ترین بیماری‌های جنسی است، این بیماری می‌تواند از طریق انواع رابطه جنسی (رابطه واژینال، رابطه مقعدی، رابطه دهانی) منتقل شود. همچنین کلامیدیا در زمان زایمان نیز به نوزاد انتقال می‌یابد.

تعداد زیادی از اشخاصی که به کلامیدیا مبتلا شده‌اند نشانه‌های بسیار مهمی ندارند، ولی موارد زیر در حالتی که ظاهر شوند از علائم جدی ابتلا به کلامیدیا است:

  1.  احساس درد یا ناراحتی در هنگام برقراری رابطه جنسی یا زمان ادرار کردن
  2.  بروز ترشحاتی به رنگ زرد یا سبز از آلت جنسی در مردان یا واژن در زنان
  3.  احساس درد در قسمت پایینی شکم

 اگر شخص مبتلا به کلامیدیا تحت درمان قرار نگیرد میتواند به موارد زیر دچار گردد: 

  1. بروز عفونت در مجرای ادراری غده پروستات یا بیضه‌ها
  2.  بیماری التهابی لگن
  3. ناباروری 

به دوره‌ای که شخص در خطر عامل بیماری‌زا قرار دارد، تا هنگامی که نشانه‌ها پدیدار شود دوره کمون می‌گویند. که معمولاً این دوره در بیماری کلامیدیا مابین یک هفته تا ۱۲ روز می‌باشد.

 اگر در هنگام تولد، نوزاد متولد شده به کلامیدیا مبتلا شود ممکن است تا علائم زیر را در خود داشته باشد:

  1. پنومونی
  2.  عفونت در چشم
  3.  نابینایی
  • شپش عانه

شپش عانه یک نوع انگل خارجی است که اکثراً به موهای قسمت شرمگاهی اتصال پیدا می‌کند. ولی برخی اوقات به موهای قسمت زیر بغل، سیبیل، ریش، مژه یا ابرو نیز متصل می‌شود. شپش عانه موجودی خیلی ریز است و مشاهده آن بسیار سخت می‌باشد.

 از نشانه های ابتلا به شپش عانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  خارش زیاد
  2.  وجود تخم‌های کوچک متصل به موهای ناحیه شرمگاهی
  3.  مشاهده شپش‌های در حال حرکت

مرحله اول زندگی شپش از تخم‌ها آغاز میشود و بعد از اینکه از تخم‌ها خارج شد برای بقا و ادامه زندگی نیازمند خون است و به مدت ۲ تا ۳ هفته (۱۴ تا ۲۱ روز) روی بدن زنده می‌ماند. با سپری شدن زمان شپش‌های ماده تخم‌های زیادی می‌گذارند و این سیکل تداوم می‌یابد.

از علت‌های انتقال شپش عانه میتوان به تماس پوستی نزدیک ( همانند رابطه جنسی) اشاره کرد البته این شپش‌ها قادرند تا به وسیله حوله‌های مشترک یا ملافه تخت هم به سایر افراد انتقال پیدا کنند. ولی از راه سنگ توالت شپش عانه نمی‌تواند منتشر شود.

 جهت نابود کردن شپش عانه در قسمت تناسلی از محلول پرمترین 1 درصد استفاده کنید.

  • تریکومونیازیس

تریکومونیازیس در اثر یک تک سلولی به اسم تریکوموناس واژینالیس به وجود می‌آید و از یک فرد به فرد دیگر از راه تماس ناحیه تناسلی منتقل می‌شود. این بیماری مقاربتی در هر دو جنس بروز پیدا می‌کند، اما آمار نشان می‌دهد که میزان ابتلا خانم‌ها به این بیماری بالاتر است.

طبق اعلام مرکز CDC در حدود یک سوم از اشخاص مبتلا به تریکومونیازیس علامت های جدی بروز پیدا نمی‌کند، اما در صورت مشاهده این نشانه‌ها امکان ابتلا به این بیماری را دارید:

  1. خارج شدن ترشحات غیر طبیعی از واژن زنان یا آلت تناسلی در مردان
  2.  سوزش یا خارش در نزدیکی واژن یا آلت جنسی مردان
  3. احساس درد در زمان برقراری رابطه جنسی یا ادرار کردن
  4.  تکرر ادرار
  5.  بروز ترشحات در زنان مبتلا به تریکومونیازیس بوی بسیار بدی مانند بوی ماهی می‌دهد
  6. درد در زمان انزال

 برای درمان تریکومونیازیس باید هر دو شریک جنسی تحت درمان قرار بگیرند، در غیر این حالت امکان دارد مجدداً عفونت بروز پیدا کند در صورتی که درمان قطعی تریکومونیازیس صورت نگیرد، ممکن است موارد زیر را به دنبال داشته باشد:

  1. عفونت در مجرای ادراری
  2.  بیماری التهابی لگن
  3.  ناباروری

 البته به این نکته توجه کنید که این بیماری مقاربتی را میتوان با استفاده از آنتی بیوتیک درمان کرد.

  • گال

گال علاوه بر بیماری مقاربتی یک نوع بیماری پوستی نیز هست که در اثر مایت به وجود می آید. گال به وسیله یک کنه ریز پدیدار می‌شود، درون پوست فرد جهت تخم گذاری فرو می‌گردد. گال علاوه بر تماس بدنی از طریق حوله و ملحفه مشترک نیز سرایت پیدا می‌کند به همین دلیل است که گال، فقط یک نوع بیماری جنسی به شمار نمی‌رود. اما در بین افراد بالغ اغلب در زمان رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند و سبب خارش بسیار زیاد مخصوصاً در اولین شب و به وجود آمدن مشکلات پوستی جوش مانند در هر ناحیه از بدن شخص میشود.

در اولین رویارویی با عامل بیماری‌زا نشانه‌ها امکان دارد به مدت ۲ تا ۶ هفته بعد بروز پیدا کند. اما در صورتی که مجدداً مبتلا شوید، ممکن است ۱ تا ۴ روز زمان ببرد. حتماً توجه کنید که بعد از مداوا و بهبود پیدا کردن، همه وسایل شخصی مثل ملحفه ها و لباس‌ها باید به صورت کامل شستشو شوند و در برابر نور خورشید خشک گردند.

کاندوم
کاندوم

بیماری‌های جنسی که درمان می‌شوند

 خیلی از بیماری‌های مقاربتی درمان دارند برای مثال با استفاده از آنتی بیوتیک می توان بیماری‌های زیر را درمان کرد:

  1. کلامیدیا
  2.  سیفلیس
  3.  سوزاک
  4.  شپش دستگاه تناسلی
  5.  تریکومونیازیس

 مابقی بیماری‌های مقاربتی قابل درمان نمی‌باشند، برای مثال تا امروزه درمان قطعی برای بیماری‌های زیر پیدا نشده است:

  1. ایدز(HIV)
  2.  زگیل تناسلی(HPV)
  3.  تبخال دستگاه تناسلی

 البته اگرچه این بیماری‌ها را نمی‌توان درمان کرد اما می‌توان آنها را تحت کنترل قرار داد. به همین دلیل تشخیص سریع بیماری دارای اهمیت بسیاری است.

روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی چیست؟

اگر نگران مبتلا شدن به انواع بیماری‌های مقاربتی هستید باید حتماً رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید.  یکی از موثرترین روش‌های جلوگیری از بیماری‌های جنسی استفاده از کاندوم در زمان برقراری رابطه جنسی است. در زمان رابطه دهانی از محافظ دهان نیز استفاده کنید. همچنین از موارد موثر دیگر در جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی تاثیر بسیاری دارد این است که شریک جنسی خود را قبل از انجام رابطه جنسی مورد معاینه و بررسی قرار دهید.

جهت اطمینان از سلامت جنسی شریک جنسی خود میتوانید از آزمایش‌های تشخیصی مثل پاپ اسمیر، تست تشخیصی زگیل تناسلی و یا کیت تست ایدز استفاده کنید. اما این را بدانید که پاپ اسمیر در واقع آزمایش بیماری جنسی نمیباشد، بلکه میتواند وجود سلول های پیش سرطانی را در قسمت دهانه رحم را بررسی نماید. پس اگر جواب پاپ اسمیر منفی باشد به معنای عدم ابتلا 100 درصد شما به هر نوع بیماری جنسی نیست.

به این نکته نیز توجه کنید که برقراری رابطه جنسی با بیشتر از یک شخص در یک بازه زمانی به هیچ عنوان کار درستی نیست و سبب افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های جنسی می‌شود.پس ارتباط جنسی خود را فقط با یک شخص در یک زمان انجام دهید و از انجام رابطه جنسی با اشخاص متعدد  به صورت پیدا پرهیز کنید.

برای تشخیص و درمان بیماری مقاربتی به پزشک اورولوژیست و دکتر عفونی می توانید مراجعه کنید. همچنین خانم ها می‌تواند به پزشک زنان مراجعه کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رپید تست ، فروشگاه اینترنتی ملزومات آزمایشگاهی

رپید تست یک فروشگاه تخصصی آنلاین ملزومات آزمایشگاهی ، پزشکی ، بهداشتی از جمله کیت های سریع تشخیصی و وسایل مصرفی با 5 سال سابقه در ایران است . “اصل بودن کالا “، ” ارسال سریع” و “مشاوره تخصصی” از ویژگی های مهم و اساسی مجموعه رپید تست دات ای ار از نخستین روز تأسیس بوده و تمام سعی خود را کرده تا به این اصل پایبند باشد .تمامی کالاها و خدمات حسب مورد دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران می باشد.